+420 724 672 271 dusan.skala@volny.cz

Miroslav Petrů

V roce 1962 jsem zahájil plachtařský výcvik na Točné. Tím jsem na dlouhou dobu s létáním v tehdejší ČSSR skončil. V roce 1968 jsem odešel do zahraničí a usadil se v Kanadě. Tam byl mým prvním privátním letounem Cessna C-140 vyrobený v roce mého narození -1946. V roce 1969 jsem byl ve výcviku pro získání pilotní licence v letecké škole Buttonville Ontario Kanada. Moji instruktoři byli bývalí piloti z druhé světové války Done Michael Spitfire pilot, který bojoval proti Japoncům na Barmě a Jan Falkovski velitel 303 polské perutě. Nejoblíbenější letoun byl a je DHC-1 Chipmunk t.z. „The poor man Spitfire“ a DHC-2 Beaver. Doposud jsem nalétal 1750 hodin na 30ti typech letounů.

Letadla a další záliby

V ČSSR jsem ještě stihl v roce 1963 paravýcvik Letňany pod legendárním výsadkářem Bořkem Vejvarou. V roce 1973 jsem po obdržení kanadského občanství dostal DND 1014, což je povolení účastnit se na leteckých vojenských projektech. V mém případě na zbrojním projektu prototypu letounů YF-16 a YF-17. V letech 1970-1988 jsem postupně pracoval jako Project Engeneer, později President a CEO nadnárodních společností, hlavně v leteckých a automobilových firmách.

V roce 1987 jsem založil firmu Zlin of Canada Ltd, která provedla certifikaci kluzáků L-23, L-33 pro Let Kunovice. Dále pro Moravan Otrokovice certifikaci letounů Z-142 C, Z-242 v Kanadě a USA. Tím bylo umožněno prodávat tyto kluzáky a letouny i na západ od České republiky. V roce 1988 jsme obdrželi první cenu na mezinárodni výstavě kluzáků ve Philadelphii v personálním složení Standa Sklenář, Vojta Mrkva z Letu Kunovice, Igor Brunclík z Obchodního zastoupení a já. V roce 1991 jsem spolu s pilotem V. Peroutkou Moravanu Otrokovice předváděl letoun Z-142 C po celé Kanadě z východu na západ a zpět.

Letecká show

Na letecké Show v Abbotsfordu na západním pobřeží Kanady jsme byli vybráni jako jeden z nejlepších týmů a pokryli jsme přední stránky prestižních leteckých časopisů v Kanadě a USA. V roce 1991 měla byt ukončena letecká výroba vrtulí v n.p.Avia a proto jsem se vrátil do ČSR a pokusil se osud tohoto legendárního podniku zvrátit. Po ročním jednání se mi to podařilo za přispění dalších společností jako byli Hamilton Standart, Zlin of Canada, VZLU a Motorlet Praha tím, že jsme tuto firmu odkoupili.

Byl to první společný podnik, který byl privatizovaný v ČSR. Byl jsem zvolen jako nový President & CEO Avia Hamilton Standart Corporation. Na podporu činnosti leteckých výrobců jsem po vzoru zahraniční v roce 1996 založil Asociaci Leteckých Výrobců a stal jsem se jejím zakládajícím Prezidentem.

Poradce pro Tmavomodrý svět

V roce 2000 mě požádal dvojnásobný držitel Oskara režisér Jan Svěrák, abych mu pomohl s novým filmem Tmavomodrý svět oslavující hrdinství našich pilotů za druhé světové války. Bohužel i jejich neslavný konec po Únoru 1948. Nabízená pozice poradce pro letecké scény bylo přesně to, co jsem chtěl a proto jsem nabídku přijal. Od roku 1995 až do dnešních dnů jsem členem v Podvýboru pro letectví a kosmonautiku při Parlamentu ČR. Podařilo se mi prosadit bezpečnostní značení elektrického vedení mezi sloupy tohoto vedení a určitě tak snížit počet leteckých nehod omezením střetu letadel s elektrickým vedením.
V roce 2004 jsem přišel s myšlenkou založit tzv. Wings Club se dvěma dalšími partnery. Klub byl vybaven mojí vlastní leteckou sbírkou a ke spokojenosti příznivců letectví fungoval dlouhých 10 let.
V roce 2015 moje letecká sbírka našla nové uplatnění a to v novém Muzeu Metoděje Vlacha na letišti v Mladé Boleslavi.